Studium Mediacji (szkolenie online) - edycja XXVII - Jesień 2024

Ilość wolnych miejsc: 4
Terminy szkolenia: 12.10.2024, 13.10.2024, 16.11.2024, 17.11.2024, 06.12.2024, 07.12.2024, 11.01.2025, 12.01.2025
Liczba dni szkolenia: 8
Godziny zajęć: 09:00-16:00
Miejsce szkolenia: Online - Platforma ZOOM
Termin zgłoszenia: 2024-10-12
Pobierz pdf Zapisz się on-line
 Zjazd I

1. Wprowadzenie do mediacji.

2. Elementy psychologii konfliktu:

a) definicje konfliktu,

b) przyczyny/obszary konfliktów - koło konfliktu Moore’a,

c) dynamika konfliktu,

d) spostrzeganie w sytuacjach konfliktowych – typowe założenia,

e) strategie w konflikcie wg Thomasa,

f) kultura rozwiązania konfliktu,

g) konflikt jako szansa.

3. Procedury i metody rozwiązywania konfliktów – podobieństwa i różnice:

a) negocjacje,

b) mediacje,

c) arbitraż,

d) sąd.

4. Strategie psychologiczne w rozwiązywaniu konfliktów.

5. Elementy teorii negocjacji, podstawowe pojęcia negocjacyjne:

a) warunki procesu negocjacyjnego,

b) bariery w komunikacji i sposoby ich pokonywania,

c) metody negocjacji (miękka, twarda, oparta na zasadach),

d) paradygmat „wygrana-wygrana”,

e) struktura procesu negocjacji,

f) komunikacja w negocjacjach jako źródło wiedzy o oponencie,

g) techniki negocjacyjne,

h) metody manipulacji i sposoby radzenia sobie z nimi.

6. Definicja mediacji, jej cele i podstawowe zasady proceduralne:

a) neutralność,

b) bezstronność,

c) poufność,

d) dobrowolność

e) akceptowalność.

7. Rola mediatora:

a) neutralność w mediacjach a samoświadomość mediatora,

b) przebieg mediacji i jej zastosowanie,

c) odróżnienie mediacji od innych form pomocy rodzinie (interwencja kryzysowa, terapia rodzin, poradnictwo rodzinne, praca socjalna z rodziną),

d) zastosowania mediacji w obszarach problemowych dotyczących rodzin.

8. Wskazania do podjęcia mediacji.

9. Przeciwskazania do podjęcia mediacji:

a) diagnoza adekwatności sporu do mediacji,

b) umiejętność oceny rodziny pod kątem zagrożenia przemocą.

10. Etapy mediacji i zadania mediatora w poszczególnych fazach. Metody i techniki w pracy mediatora rodzinnego:

a) etapy mediacji,

b) prowadzenie mediacji zgodnie z zasadami i etapami:

- monolog mediatora;

- budowanie autorytetu, ustalenia proceduralne;

- wstępne wystąpienia stron;

– gromadzenie i porządkowanie informacji, tworzenie agendy;

- analiza interesów i techniki usprawniania komunikacji i budowania zrozumienia między stronami.

11. Prowadzenia wstępnych spotkań ze stronami mediacji. Ćwiczenia praktyczne.

12. Zawieranie kontraktu mediacyjnego. Ćwiczenia praktyczne:

a) mediacja kończąca się porozumieniem (ugodą),

b) mediacja niekończąca się porozumieniem (ugodą).

13. Proces analizy i diagnozy konfliktu objętego mediacją. Ćwiczenia praktyczne:

a) rozpoznanie wstępne,

b) ocena sytuacji,

c) określenie sposobu reakcji,

d) zakończenie (rozwiązanie) konfliktu.

14. Diagnoza sytuacji rodzinnej. Ćwiczenia praktyczne:

a) więź wewnątrzrodzinna,

b) postawy wychowawcze rodziców,

c) komunikacja w rodzinie,

d) stopień kontroli rodzicielskiej,

e) patologia i demoralizacja.


Zjazd II

1. Radzenie sobie z sytuacjami trudnymi w trakcie mediacji.

2. Metody i techniki w pracy mediatora rodzinnego:

a) emocje w mediacji,

b) praca z oporem,

c) manipulacje: intencja czy sytuacja,

d) analiza interesów stron,

e) techniki usprawniania komunikacji i budowania zrozumienia,

f) strategie radzenia sobie z impasem,

g) razem czy osobno: spotkania na osobności w mediacjach,

h) wypracowywanie opcji,

i) neutralność mediatora a dostarczanie informacji potrzebnych do skonstruowania porozumienia.

3. Prowadzenie sesji mediacyjnej. Ćwiczenia praktyczne.

4. Omówienie i ćwiczenia praktyczne z zastosowaniem technik mediacyjnych (określanie definicji sytuacji (zakotwiczenie), pozytywne nastawienie siebie, nastawienie "w przyszłość", a nie "w przeszłość", pozytywna konotacja, przeciwdziałanie błędom w rozumieniu sytuacji, modelowanie, angażowanie, motywowanie, określenie odpowiedzialności za rozwiązanie problemu, określenie współzależności (BATNA), testowanie realności BATNY)

5. Prowadzenie sesji mediacyjnej. Ćwiczenia praktyczne.

6. Omówienie i ćwiczenia praktyczne z zastosowaniem technik mediacyjnych:

a) przeformułowywanie: - emocje --- > treść; - silne emocje ---> umiarkowane emocje; - negatywne intencje ---> pozytywne intencje; - negatywne skutki ---> pozytywne skutki,

b) przedefiniowywanie (negatywnej sytuacji w pozytywną - "framing"),

c) "dystansowanie",

d) separowanie,

e) odwołanie do wartości,

f) wytrącanie.


Zjazd III

1. Sytuacje trudne w prowadzeniu mediacji:

a) nierównowaga stron,

b) impas w mediacji,

c) współpraca z innymi specjalistami,

d) wykorzystywanie informacji od innych specjalistów,

e) umiejętność konstruowania porozumienia w sprawach rodzinnych,

f) testowanie realności rozwiązań,

g) warunki trwałości porozumienia,

h) umiejętność wspierania stron w kreatywnym poszukiwaniu opcji,

i) umiejętność wspierania stron w identyfikacji zasad i kryteriów podejmowania decyzji.

2. Omówienie i ćwiczenia praktyczne technik interwencyjnych w mediacji:

a) zabezpieczanie się przed kryzysem współdziałania,

b) zapewnienie bezpieczeństwa,

c) osłabienie obaw, niepokoju, strachu,

d) WATNA,

e) uwspólnianie (wydobywanie wszystkiego, co wspólne),

f) zastosowanie procedur i technik z zakresu rozwiązywania problemu.

3. Sporządzania porozumienia końcowego. Ćwiczenia praktyczne.

4. Elementy psychologii rodziny i jej zastosowanie w mediacji:

a) psychologiczne konsekwencje rozwodu dla dziecka i rodziców,

b) rozwód jako kryzys w perspektywie indywidualnej, diadycznej oraz rodzinnej; - wzory rodzicielstwa po rozwodzie; - funkcjonowanie rodziny w separacji,

c) wzory rodzicielstwa w rodzinach zrekonstruowanych,

d) analiza gotowości stron do mediacji.

5. Dziecko w mediacji:

a) dzieci a konflikt rodzicielski,

b) specyfika mediacji rodzinnych z dzieckiem,

c) reakcje dzieci na rozwód i separację oraz sposoby adaptacji do nowej sytuacji,

d potrzeby dzieci w sytuacji kryzysu rodziny,

e) ochrona interesów dziecka oraz formy i zakres włączania dzieci w proces mediacji rodzinnych.

6. Problem przemocy w rodzinie a praktyka mediacyjna (przemoc psychiczna, fizyczna, seksualna):

a) przemoc w rodzinie – diagnoza, dynamika relacji, konsekwencje,

b) postępowanie w sytuacji przemocy w rodzinie (czy mediacja zawsze wskazana – analiza alternatyw BATNA / WATNA; techniki pracy w mediacji),

c) skutki przemocy u ofiary,

d) skutki przemocy u sprawcy,

e) skutki prawne mediacji w stosunku do sprawcy,

f) prawa ofiary w procesie karnym,

g) mediacja a potrzeby ofiary.


Zjazd IV

1. Wiedza o prawnych i organizacyjnych aspektach funkcjonowania procedur mediacyjnych:

a) podstawy prawne zastosowania procedur,

b) zagadnienia praktyczne związane z organizacją postępowania mediacyjnego,

c) zasady współpracy z organami wymiaru sprawiedliwości,

d) prowadzenie dokumentacji,

e) krajowe i międzynarodowe standardy postępowania mediacyjnego,

f) stosowanie procedur mediacyjnych w Polsce i na świecie - sprawy karne i cywilne,

g) podstawy prawa rodzinnego i opiekuńczego,

h) rodzina w sądzie (mediacja w postępowaniu cywilnym),

i) postępowanie rozwodowe, separacyjne i przed sądem opiekuńczym (władza rodzicielska, alimentacja, stosunki majątkowe w małżeństwie),

j) etyka w pracy mediatora.

2. Warsztat zamykający.

3. Symulacje mediacyjne.

4. Sesja informacji zwrotnych.

5. Superwizja mediowanych przypadków.

6. Podsumowanie.

7. Praktyka mediacyjna – jak ją prowadzić?

8. Źródła wiedzy o mediacji.

9. Tworzenie środowiska samopomocy mediatorów rodzinnych i współpraca z SMR, warunki wpisu na listę mediatorów stałych.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej skontaktuj się z naszym konsultantem:

Aleksandra Gumna

Aleksandra Gumna

Opinie uczestników
  • Szkolenie przeprowadzone bardzo profesjonalnie. Otrzymałam praktyczne narządzia do pracy terapeutycznej.
    Agnieszka Tokarz
  • Polecam ! Najważniejsze dla mnie było to, że szkolenie prowadziła osoba, która na co dzień zajmuje się pracą terapeutyczną. Oprócz warsztatu otrzymałam także skrypt z wiedzą teoretyczną. Dziękuję !
    Monika Skrzelska
  • Byłam uczestnikiem Studium Asystenta Rodziny. Zajęcia przemyslane i aktywizujące uczestników. Miejsce szkolenia sympatyczne. Polecam DCP na szkolenia.
    Jolanta Wnukowska
  • Ukończyłam Studium Terapii Rodzin. Jestem bardzo zadowolona z wiedzy, którą zdobyłam. Wysoki poziom. Wykładowcy byli kompetentni, dzielili się swoimi doświadczeniami.
    Wiesława Głuchowska
Newsletter

Wpisz swój email, jeśli chcesz otrzymywać informacje o DCP.

Wybierz, która dziedzina Cię interesuje:

 

Wpisz swój email, jeśli chcesz usunąć z bazy newsletterów.

 

Kontakt

Dolnośląskie
Centrum Psychoterapii

ul. Dyrekcyjna 37/47
50-528 Wrocław

tel: +48 71 332 36 70
tel: +48 71 361 60 35

e-mail: info@dcp.wroclaw.pl

Mapa dojazdu Dolnośląskie Centrum Psychoterapii

Jesteśmy członkiem:

PIFS