Studium Terapii Dzieci i Młodzieży - edycja Wiosna 2015

Ilość wolnych miejsc: 0
Terminy szkolenia: 07.02.2015, 08.02.2015, 28.02.2015, 01.03.2015, 28.03.2015, 29.03.2015, 18.04.2015, 19.04.2015, 09.05.2015, 10.05.2015, 30.05.2015, 31.05.2015, 27.06.2015, 28.06.2015
Liczba dni szkolenia: 14
Godziny zajęć: 9.00-16.00
Miejsce szkolenia: Sale dydaktyczne DCP
Termin zgłoszenia: 2015-02-07
Pobierz pdf Zapisz się on-line
W trakcie szkolenia uczestnicy pracować będą metodami warsztatowymi, a praca nad przypadkami i zajęcia superwizyjne umożliwią praktyczne przyswojenie nabytych wiadomości. Studium Terapii Dzieci i Młodzieży przygotowuje do pracy diagnostycznej i terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą, współpracy terapeutycznej z rodzinami, psychoedukacji i psychoprofilaktyki.

Zjazd I

1. Podstawy psychologii rozwojowej dzieci i młodzieży.
2. Rozwój emocjonalny dzieci i młodzieży.
3. Rozwój poznawczy dzieci i młodzieży.
4. Rozwój fizyczny dzieci i młodzieży.
5. Rozwój społeczny dzieci i młodzieży.
6. Rozwój psychoseksualny dzieci i młodzieży.
7. Psychologia rodziny.
8. Wpływ system rodzinnego na przebieg rozwoju dziecka.
9. Funkcje rodziny.
10. Charakterystyka rodzin dysfunkcyjnych.
11. Psychopatologia rodziny: rodzina z problemem uzależnienia od alkoholu, przemoc w rodzinie - fizyczna, emocjonalna, seksualna, zaniedbanie.
12. Praca terapeutyczna z rodziną.
13. Kształtowanie umiejętności wychowawczych.
14. Terapia pedagogiczna.
15. Terapia indywidualna.
16. Podstawy terapii rodzin.
17. Interwencja kryzysowa wobec dziecka i rodziny.
18. Praca z rodziną w ujęciu interdyscyplinarnych.

Zjazd II

1. Psychiatria dzieci i młodzieży.

2. Klasyfikacje zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży.

3. Diagnoza w psychiatrii dzieci i młodzieży
a) wywiad z rodzicami,
b) wywiad z dzieckiem,
c) ocena,
d) diagnoza.

4. Diagnoza psychologiczna w psychiatrii dzieci i młodzieży.

5. Charakterystyka zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży.

6. Upośledzenie umysłowe – niepełnosprawność umysłowa.


7. Całościowe zaburzenia rozwojowe
a) autyzm dziecięcy,
b) Zespół Retta,
c) dziecięce zaburzenia dezintegracyjne,
d) zespół Aspergera.

8. Zaburzenia emocjonalne rozpoczynające się w dzieciństwie
a) lęk przed separacją,
b) zaburzenia lękowe w postaci fobii,
c) lęk społeczny,
d) zaburzenia związane z rywalizacją w rodzeństwie,
e) uogólnione zaburzenia lękowe.

9. Zaburzenia zachowania i emocji.

10. Zaburzenia odżywiania u dzieci i młodzieży - anoreksja, bulimia.

11. Zaburzenia depresyjne u dzieci i młodzieży.

12. Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne u dzieci i młodzieży.


13. Zaburzenia psychotyczne w okresie adolescencji
a) krótkotrwałe dekompensacje psychotyczne,
b) psychozy czynnościowe,
c) schizofrenia.

14. Uzależnienia od alkoholu i substancji psychoaktywnych u dzieci i młodzieży
a) uzależnienie od alkoholu,
b) uzależnienia od substancji psychoaktywnych: opiaty, kanabiole, leki nasenne i uspokajające, kokaina, substancje stymulujace, halucynogeny, nikotyna, lotne rozpuszczalniki.

15. Ćwiczenia praktyczne. Praca nad stadium przypadku. Superwizja przypadków.

Zjazd III

1. Terapia systemowa dzieci i młodzieży.

2. Podstawy terapii systemowej rodzin

a) omówienie podstaw teoretycznych,
b) rozwój terapii rodzin.

3. Charakterystyka systemu rodzinnego, systemowe rozumienie procesów w rodzinie.

4. Cykl życia rodziny.

5. Fazy rozwoju rodziny i zadania rozwojowe.

6. Wzorce relacji w rodzinie. Komunikacja w rodzinie.


7. Charakterystyka procesu terapeutycznego.
a) zasady prowadzenia wywiadu z rodziną,
b) diagnoza rodziny,
c) kontrakt terapeutyczny w terapii rodzin,
d) formułowanie celu terapii,
e) zasady prowadzenia pierwszej sesji rodzinnej,
f) charakterystyka procesu terapii rodzin.

8. Konstruowanie hipotez (geneza i funkcja problemu, rozwiązanie problemu). Poszukiwanie zasobów i rozwiązań.

9. Neutralność, cyrkularność.

10. Koterapia i zespół terapeutyczny.

11. Ćwiczenia praktyczne. Praca nad stadium przypadku. Superwizja przypadków.


Zjazd IV

1. Terapia systemowa dzieci i młodzieży.

2. Systemowe rozumienie procesów w rodzinie.
 
3. Metody diagnozy rodziny oraz techniki pracy z rodziną
(mapa przestrzeni życiowej rodziny, praca z rodziną przy użyciu genogramu, rzeźba rodzinna, pytania cyrkularne, pytania o wyjątki, pytania o zasoby, pytania refleksyjne, reframing, personalizacja i eksternalizacja, budowanie metafor terapeutycznych, symbole i rytuały, techniki paradoksalne, interwencje systemowe, ustawienia rodziny, przerwanie wzorca, przepisanie wzorca zachowań i zamiana ról, reframing, zadania domowe, zalecenia symptomu, interwencje wprost, zlecenia paradoksalne, paradoksalne wyhamowanie, psychodrama, rzeźba rodzinna, kolaż rodziny, rysunek i zabawa w terapii, metody narracyjne).

4. Zastosowanie terapii systemowej w terapii zaburzeń odżywiania.
a) ćwiczenia praktyczne,
b) praca nad stadium przypadku,
c) superwizja przypadków.

5. Zastosowanie terapii systemowej w terapii zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży.
a) ćwiczenia praktyczne,
b) praca nad stadium przypadku,
c) superwizja przypadków.

6. Zastosowanie terapii systemowej w zaburzeniach psychotycznych.
a) ćwiczenia praktyczne,
b) praca nad stadium przypadku,
c) superwizja przypadków.

7. Zastosowanie terapii systemowej w zaburzeniach zachowania dzieci i młodzieży.
a) ćwiczenia praktyczne,
b) praca nad stadium przypadku,
c) superwizja przypadków.

Zjazd V

1. Terapia poznawczo-behawioralna dzieci i młodzieży.

2. Podstawy terapii poznawczo behawioralnej

a) omówienie podstaw teoretycznych
b) model Becka, Padesky.

3. Terapia poznawcza
a) techniki poznawcze w terapii i ich zastosowanie,
b) zastosowania technik poznawczych w zależności od okresu rozwojowego,
c) CBT w pracy z rodzicami i rodzinami.

4. Rodzaje terapii behawioralnej
a) terapia wzajemnego hamowania Wolpego,
b) warunkowanie instrumentalne,
c) eksperyment behawioralny.

5. Ćwiczenia praktyczne z zastosowaniem podstawowych technik
a) identyfikacja i dyskusja z MA,
b) "strzałka w dół",
c) problem solving,
d) rozpoznawanie i dyskusja ze zniekształceniami poznawczymi itp.

6. Zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w terapii zaburzeń eksternalizacyjnych
a) ADHD,
b) ODD.

7. Techniki behawioralne w pracy z dziećmi oparte na behawioralnej modyfikacji zachowań w oparciu o ADHD i ODD i modyfikację zachowań agresywnych:
a) techniki specyficzne dopasowane do objawów,
b) praca na pozytywnych wzmocnieniach (dostrzeganie pozytywów, pochwały, nagrody, systemy żetonowe),
c) zasady i konsekwencje,
d) elementy treningu zastępowania agresji w przypadku agresji niepowikłanej i powikłanej,
e) prowadzenie warsztatów dla rodziców i warsztatów dla rodziców i dzieci w zaburzeniach eksternalizacyjnych,
f) ćwiczenia praktyczne,
g) praca nad stadium przypadku,
h) superwizja przypadków.

8. Zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w terapii zaburzeń
a) moczenie nocne,
b) zanieczyszczanie kałem,
c) problemy ze snem.

9. Zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w terapii zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży
a) etiologiczne modele lęku w dzieciństwie,
b) ocena zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży,
c) terapia zaburzeń lękowych
d) programy ukierunkowane na dziecko, na dziecko i jego opiekunów,
e) ćwiczenia praktyczne,
f) praca nad stadium przypadku,
g) superwizja przypadków.

10. Zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w terapii zaburzeń depresyjnych u dzieci i młodzieży, praca nad samooceną nastolatka
a) modele teoretyczne leżące u podstaw CBT depresji u dzieci i młodzieży (poznawczy model podatności na zranienie, czynniki interpersonalne i środowiskowe),
b) ocena objawów depresji u dzieci i nastolatków z uwzględnieniem ryzyka samobójstwa,
c) charakterystyka programów terapeutycznych indywidualnych i grupowych,
d) ćwiczenia praktyczne,
e) praca nad stadium przypadku,
f) superwizja przypadków.


Zjazd VI


1. Zastosowanie terapii psychodynamicznej w psychoterapii dzieci i młodzieży.

2. Korzenie psychoterapii psychodynamicznej.

3. Główne założenia psychoterapii psychodynamicznej.

4. Teorie rozwojowe podejścia psychodynamicznego.

5. Praktyka podejścia psychodynamicznego w leczeniu dzieci i młodzieży. Relacja terapeutyczna i dialog terapeutyczny.

6.
Istotne pojęcia psychoterapii psychodynamicznej

a) setting,
b) przymierze terapeutyczne,
c) przeniesienie,
d) przeciwprzeniesienie,
e) opór.
f) wewnętrzne, nieświadome obrazy obiektów i intrapsychiczne relacje.

7.
Długoterminowa i krótkoterminowa terapia psychodynamiczna.


8.
Metody i techniki terapii psychodynamicznej

a) talking cure,
b) interwencja terapeutyczna,
c) terapia ekspresywna (klaryfikacja, konfrontacja, interpretacja),
d) terapia wspierajaca (poradnictwo, wyrażanie sądów o rzeczywistości, edukacja).

9.
Zastosowanie psychoterapii psychodynamicznej w leczeniu zaburzeń lękowych.

a) ćwiczenia praktyczne,
b) praca nad stadium przypadku,
c) superwizja przypadków.

10.
Zastosowanie psychoterapii psychodynamicznej w leczeniu zaburzeń depresyjnyc
h.
a) ćwiczenia praktyczne,
b) praca nad stadium przypadku,
c) superwizja przypadków.

11.
Zastosowanie psychoterapii psychodynamicznej w leczeniu zaburzeń nerwicowych.

a) ćwiczenia praktyczne,
b) praca nad stadium przypadku,
c) superwizja przypadków.
 
12.
Prowadzenie interwencji kryzysowej wobec dzieci i młodzieży w sytuacji straty, żałoby.

a) ćwiczenia praktyczne,
b) praca nad stadium przypadku,
c) superwizja przypadków.

Zjazd VII


1. Praca terapeutyczna z dziećmi z zaburzeniami przywiązania.

2. Budowanie więzi dziecko - rodzic. Znaczenie pierwszych pierwszych lat życia dla rozwoju człowieka - koncepcja przywiązania.

3.
Zaburzone wzorce przywiązania.

4.
Reaktywne zaburzenia przywiązania (RAD) a diagnoza różnicowa.

5.
RAD - charakterystyka. Funkcjonowanie dzieci z RAD. Metody pracy i terapia dzieci z zaburzeniami więzi.


6.
 
FAS - charakterystyka. Funkcjonowanie dzieci z FAS. Metody pracy i terapia dzieci z FAS.

7.
Zjawisko wypalenia zawodowego w rodzicielstwie zastępczym.


8.
Metody pracy i terapia dzieci z zaburzeniami przywiązania.


9.
Podstawowe zasady i założenia pracy z rodziną w sytuacji rozwodu, adopcji, rodziny zrekonstruowanej.

10. Metody i techniki pracy w terapii rodzinnej z problemem rozwodu, adopcji, rodziny zrekonstruwanej.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej skontaktuj się z naszym konsultantem:

Aleksandra Gumna

Aleksandra Gumna

Opinie uczestników
  • Szkolenie przeprowadzone bardzo profesjonalnie. Otrzymałam praktyczne narządzia do pracy terapeutycznej.
    Agnieszka Tokarz
  • Polecam ! Najważniejsze dla mnie było to, że szkolenie prowadziła osoba, która na co dzień zajmuje się pracą terapeutyczną. Oprócz warsztatu otrzymałam także skrypt z wiedzą teoretyczną. Dziękuję !
    Monika Skrzelska
  • Byłam uczestnikiem Studium Asystenta Rodziny. Zajęcia przemyslane i aktywizujące uczestników. Miejsce szkolenia sympatyczne. Polecam DCP na szkolenia.
    Jolanta Wnukowska
  • Ukończyłam Studium Terapii Rodzin. Jestem bardzo zadowolona z wiedzy, którą zdobyłam. Wysoki poziom. Wykładowcy byli kompetentni, dzielili się swoimi doświadczeniami.
    Wiesława Głuchowska
Newsletter

Wpisz swój email, jeśli chcesz otrzymywać informacje o DCP.

Wybierz, która dziedzina Cię interesuje:

 

Wpisz swój email, jeśli chcesz usunąć z bazy newsletterów.

 

Kontakt

Dolnośląskie
Centrum Psychoterapii

ul. Dyrekcyjna 37/47
50-528 Wrocław

tel: +48 71 332 36 70
tel: +48 71 361 60 35

e-mail: info@dcp.wroclaw.pl

Mapa dojazdu Dolnośląskie Centrum Psychoterapii

Jesteśmy członkiem:

PIFS