2. Rozwój emocjonalny dzieci i młodzieży.
3. Rozwój poznawczy dzieci i młodzieży.
4. Rozwój fizyczny dzieci i młodzieży.
5. Rozwój społeczny dzieci i młodzieży.
6. Rozwój psychoseksualny dzieci i młodzieży.
7. Psychologia rodziny.
8. Wpływ system rodzinnego na przebieg rozwoju dziecka.
9. Funkcje rodziny.
10. Charakterystyka rodzin dysfunkcyjnych.
11. Psychopatologia rodziny: rodzina z problemem uzależnienia od alkoholu, przemoc w rodzinie - fizyczna, emocjonalna, seksualna, zaniedbanie.
12. Praca terapeutyczna z rodziną.
13. Kształtowanie umiejętności wychowawczych.
14. Terapia pedagogiczna.
15. Terapia indywidualna.
16. Podstawy terapii rodzin.
17. Interwencja kryzysowa wobec dziecka i rodziny.
18. Praca z rodziną w ujęciu interdyscyplinarnych.
2. Klasyfikacje zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży.
3. Diagnoza w psychiatrii dzieci i młodzieży
a) wywiad z rodzicami,
b) wywiad z dzieckiem,
c) ocena,
d) diagnoza.
4. Diagnoza psychologiczna w psychiatrii dzieci i młodzieży.
5. Charakterystyka zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży.
6. Upośledzenie umysłowe – niepełnosprawność umysłowa.
7. Całościowe zaburzenia rozwojowe
a) autyzm dziecięcy,
b) Zespół Retta,
c) dziecięce zaburzenia dezintegracyjne,
d) zespół Aspergera.
8. Zaburzenia emocjonalne rozpoczynające się w dzieciństwie
a) lęk przed separacją,
b) zaburzenia lękowe w postaci fobii,
c) lęk społeczny,
d) zaburzenia związane z rywalizacją w rodzeństwie,
e) uogólnione zaburzenia lękowe.
9. Zaburzenia zachowania i emocji.
10. Zaburzenia odżywiania u dzieci i młodzieży - anoreksja, bulimia.
11. Zaburzenia depresyjne u dzieci i młodzieży.
12. Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne u dzieci i młodzieży.
13. Zaburzenia psychotyczne w okresie adolescencji
a) krótkotrwałe dekompensacje psychotyczne,
b) psychozy czynnościowe,
c) schizofrenia.
14. Uzależnienia od alkoholu i substancji psychoaktywnych u dzieci i młodzieży
a) uzależnienie od alkoholu,
b) uzależnienia od substancji psychoaktywnych: opiaty, kanabiole, leki nasenne i uspokajające, kokaina, substancje stymulujace, halucynogeny, nikotyna, lotne rozpuszczalniki.
15. Ćwiczenia praktyczne. Praca nad stadium przypadku. Superwizja przypadków.
2. Podstawy terapii systemowej rodzin
a) omówienie podstaw teoretycznych,
b) rozwój terapii rodzin.
3. Charakterystyka systemu rodzinnego, systemowe rozumienie procesów w rodzinie.
4. Cykl życia rodziny.
5. Fazy rozwoju rodziny i zadania rozwojowe.
6. Wzorce relacji w rodzinie. Komunikacja w rodzinie.
7. Charakterystyka procesu terapeutycznego.
a) zasady prowadzenia wywiadu z rodziną,
b) diagnoza rodziny,
c) kontrakt terapeutyczny w terapii rodzin,
d) formułowanie celu terapii,
e) zasady prowadzenia pierwszej sesji rodzinnej,
f) charakterystyka procesu terapii rodzin.
8. Konstruowanie hipotez (geneza i funkcja problemu, rozwiązanie problemu). Poszukiwanie zasobów i rozwiązań.
9. Neutralność, cyrkularność.
10. Koterapia i zespół terapeutyczny.
11. Ćwiczenia praktyczne. Praca nad stadium przypadku. Superwizja przypadków.
2. Systemowe rozumienie procesów w rodzinie.
3. Metody diagnozy rodziny oraz techniki pracy z rodziną (mapa przestrzeni życiowej rodziny, praca z rodziną przy użyciu genogramu, rzeźba rodzinna, pytania cyrkularne, pytania o wyjątki, pytania o zasoby, pytania refleksyjne, reframing, personalizacja i eksternalizacja, budowanie metafor terapeutycznych, symbole i rytuały, techniki paradoksalne, interwencje systemowe, ustawienia rodziny, przerwanie wzorca, przepisanie wzorca zachowań i zamiana ról, reframing, zadania domowe, zalecenia symptomu, interwencje wprost, zlecenia paradoksalne, paradoksalne wyhamowanie, psychodrama, rzeźba rodzinna, kolaż rodziny, rysunek i zabawa w terapii, metody narracyjne).
4. Zastosowanie terapii systemowej w terapii zaburzeń odżywiania.
a) ćwiczenia praktyczne,
b) praca nad stadium przypadku,
c) superwizja przypadków.
5. Zastosowanie terapii systemowej w terapii zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży.
a) ćwiczenia praktyczne,
b) praca nad stadium przypadku,
c) superwizja przypadków.
6. Zastosowanie terapii systemowej w zaburzeniach psychotycznych.
a) ćwiczenia praktyczne,
b) praca nad stadium przypadku,
c) superwizja przypadków.
7. Zastosowanie terapii systemowej w zaburzeniach zachowania dzieci i młodzieży.
a) ćwiczenia praktyczne,
b) praca nad stadium przypadku,
c) superwizja przypadków.
2. Podstawy terapii poznawczo behawioralnej
a) omówienie podstaw teoretycznych
b) model Becka, Padesky.
3. Terapia poznawcza
a) techniki poznawcze w terapii i ich zastosowanie,
b) zastosowania technik poznawczych w zależności od okresu rozwojowego,
c) CBT w pracy z rodzicami i rodzinami.
4. Rodzaje terapii behawioralnej
a) terapia wzajemnego hamowania Wolpego,
b) warunkowanie instrumentalne,
c) eksperyment behawioralny.
5. Ćwiczenia praktyczne z zastosowaniem podstawowych technik
a) identyfikacja i dyskusja z MA,
b) "strzałka w dół",
c) problem solving,
d) rozpoznawanie i dyskusja ze zniekształceniami poznawczymi itp.
6. Zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w terapii zaburzeń eksternalizacyjnych
a) ADHD,
b) ODD.
7. Techniki behawioralne w pracy z dziećmi oparte na behawioralnej modyfikacji zachowań w oparciu o ADHD i ODD i modyfikację zachowań agresywnych:
a) techniki specyficzne dopasowane do objawów,
b) praca na pozytywnych wzmocnieniach (dostrzeganie pozytywów, pochwały, nagrody, systemy żetonowe),
c) zasady i konsekwencje,
d) elementy treningu zastępowania agresji w przypadku agresji niepowikłanej i powikłanej,
e) prowadzenie warsztatów dla rodziców i warsztatów dla rodziców i dzieci w zaburzeniach eksternalizacyjnych,
f) ćwiczenia praktyczne,
g) praca nad stadium przypadku,
h) superwizja przypadków.
8. Zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w terapii zaburzeń
a) moczenie nocne,
b) zanieczyszczanie kałem,
c) problemy ze snem.
9. Zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w terapii zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży
a) etiologiczne modele lęku w dzieciństwie,
b) ocena zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży,
c) terapia zaburzeń lękowych
d) programy ukierunkowane na dziecko, na dziecko i jego opiekunów,
e) ćwiczenia praktyczne,
f) praca nad stadium przypadku,
g) superwizja przypadków.
10. Zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w terapii zaburzeń depresyjnych u dzieci i młodzieży, praca nad samooceną nastolatka
a) modele teoretyczne leżące u podstaw CBT depresji u dzieci i młodzieży (poznawczy model podatności na zranienie, czynniki interpersonalne i środowiskowe),
b) ocena objawów depresji u dzieci i nastolatków z uwzględnieniem ryzyka samobójstwa,
c) charakterystyka programów terapeutycznych indywidualnych i grupowych,
d) ćwiczenia praktyczne,
e) praca nad stadium przypadku,
f) superwizja przypadków.
2. Korzenie psychoterapii psychodynamicznej.
3. Główne założenia psychoterapii psychodynamicznej.
4. Teorie rozwojowe podejścia psychodynamicznego.
5. Praktyka podejścia psychodynamicznego w leczeniu dzieci i młodzieży. Relacja terapeutyczna i dialog terapeutyczny.
6. Istotne pojęcia psychoterapii psychodynamicznej
a) setting,
b) przymierze terapeutyczne,
c) przeniesienie,
d) przeciwprzeniesienie,
e) opór.
f) wewnętrzne, nieświadome obrazy obiektów i intrapsychiczne relacje.
7. Długoterminowa i krótkoterminowa terapia psychodynamiczna.
8. Metody i techniki terapii psychodynamicznej
a) talking cure,
b) interwencja terapeutyczna,
c) terapia ekspresywna (klaryfikacja, konfrontacja, interpretacja),
d) terapia wspierajaca (poradnictwo, wyrażanie sądów o rzeczywistości, edukacja).
9. Zastosowanie psychoterapii psychodynamicznej w leczeniu zaburzeń lękowych.
a) ćwiczenia praktyczne,
b) praca nad stadium przypadku,
c) superwizja przypadków.
10. Zastosowanie psychoterapii psychodynamicznej w leczeniu zaburzeń depresyjnych.
a) ćwiczenia praktyczne,
b) praca nad stadium przypadku,
c) superwizja przypadków.
11. Zastosowanie psychoterapii psychodynamicznej w leczeniu zaburzeń nerwicowych.
a) ćwiczenia praktyczne,
b) praca nad stadium przypadku,
c) superwizja przypadków.
12. Prowadzenie interwencji kryzysowej wobec dzieci i młodzieży w sytuacji straty, żałoby.
a) ćwiczenia praktyczne,
b) praca nad stadium przypadku,
c) superwizja przypadków.
1. Praca terapeutyczna z dziećmi z zaburzeniami przywiązania.
2. Budowanie więzi dziecko - rodzic. Znaczenie pierwszych pierwszych lat życia dla rozwoju człowieka - koncepcja przywiązania.
3. Zaburzone wzorce przywiązania.
4. Reaktywne zaburzenia przywiązania (RAD) a diagnoza różnicowa.
5. RAD - charakterystyka. Funkcjonowanie dzieci z RAD. Metody pracy i terapia dzieci z zaburzeniami więzi.
6. FAS - charakterystyka. Funkcjonowanie dzieci z FAS. Metody pracy i terapia dzieci z FAS.
7. Zjawisko wypalenia zawodowego w rodzicielstwie zastępczym.
8. Metody pracy i terapia dzieci z zaburzeniami przywiązania.
9. Podstawowe zasady i założenia pracy z rodziną w sytuacji rozwodu, adopcji, rodziny zrekonstruowanej.
10. Metody i techniki pracy w terapii rodzinnej z problemem rozwodu, adopcji, rodziny zrekonstruwanej.