Studium Terapii Poznawczo-Behawioralnej - IX edycja - Jesień 2023 (online)

Ilość wolnych miejsc: 0
Terminy szkolenia: 21.10.2023, 22.10.2023, 18.11.2023, 19.11.2023, 09.12.2023, 10.12.2023, 13.01.2024, 14.01.2024, 10.02.2024, 11.02.2024, 02.03.2024, 03.03.2024, 20.04.2024, 21.04.2024, 11.05.2024, 12.05.2024, 15.06.2024, 16.06.2024
Liczba dni szkolenia: 18
Godziny zajęć: 09:00-16:00
Miejsce szkolenia: Wszystkie zjazdy studium odbedą się w formie online (Zoom)
Termin zgłoszenia: 2023-10-04
Pobierz pdf Zapisz się on-line
ZJAZD I

1. Podstawy teoretyczne i główne założenia terapii poznawczo-behawioralnej. Aktualny stan badań w psychoterapii CBT.
2. Konceptualizacja przypadków w terapii poznawczo-behawioralnej.
3. Wywiad i formułowanie przypadku w terapii poznawczo-behawioralnej.
4. Trening umiejętności: wywiad, sformułowanie przypadku, ustalanie celów, struktura sesji, planowanie strategii terapeutycznych, podstawowe techniki terapii poznawczej i terapii behawioralnej, praca domowa, informacje zwrotne, kluczowe treści poznawcze, trudności w terapii, cechy terapeuty.
5. Umiejętności konceptualizacyjne - praca warsztatowa w oparciu o studia przypadków pacjentów.
6. Wprowadzenie do zagadnień psychopatologii, diagnoza kliniczna (ICD-11, DSM V).
7. Założenia terapii poznawczo-behawioralnej i jej techniki stosowane w terapii z pacjentami z zaburzeniami psychicznymi.

ZJAZD II

1. Wprowadzenie do zagadnień psychopatologii, diagnoza kliniczna - ciąg dalszy (ICD-11, DSM V).
2. Założenia terapii poznawczo-behawioralnej i jej techniki stosowane w terapii z pacjentami z zaburzeniami psychicznymi.
3. Modele poznawcze i specyfika terapii poznawczo-behawioralnej w leczeniu zaburzeń psychicznych obejmujących następujące grupy: zaburzenia lękowe (fobie społeczne, fobie proste i napady paniki, zaburzenie lękowe uogólnione, zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne, ASD/PTSD, zaburzenia somatyzacyjne), zaburzenia nastroju (zaburzenia afektywne dwubiegunowe, zaburzenia depresyjne nawracające, terapia pacjentów z myślami samobójczymi, utrwalone zaburzenia nastroju - dystymia), zaburzenia odżywiania, zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży, schizofrenia, zaburzenia osobowości, uzależnienia.
4. Zajęcia superwizyjne i kształtowanie umiejętności psychoterapeutycznych.

ZJAZD III 

1. Techniki poznawcze i behawioralne w terapii CBT.
2. Techniki poznawcze w CBT - prezentacja technik i ćwiczenie umiejętności (m.in.: identyfikacja myśli wywołujących emocje, technika monitorowania myśli i emocji, monitorowanie zmienności przekonań, docieranie do przekonań pośredniczących i kluczowych, technika strzałki w dół, skalowanie, reatrybucja, dekatastrofizacja, analiza zysków i strat).
3. Techniki poznawcze w CBT – prezentacja technik i ćwiczenie umiejętności (m.in.: poziomy przeformułowania schematu, dyskusja prawdziwości przekonań wraz z analizą jakości argumentów, dialog sokratejski, obrona swojej racji, dialog ja racjonalnego i ja nie radzącego sobie, kwestionowanie twierdzeń o powinności, zapis przekonania kluczowego, badanie genezy przekonania kluczowego).
4. Metody behawioralne: (m.in.: eksperymenty behawioralne, plany ekspozycyjne, systematyczna desensytyzacja, plany aktywności, modelowanie, strategie problem solving).
5. Techniki doświadczeniowe i wyobrażeniowe w terapii CBT - praca z wczesnym dezadaptacyjnym schematem (EMS). W programie warsztatu prezentacja i ćwiczenie technik - puste krzesło, współczujące wyobrażenia, wizualizacja bezpiecznego miejsca, odgrywanie ról, wizualizacja sposobów radzenia sobie, dialogi wyobrażeniowe i wyobrażeniowa zmiana wczesnych wspomnień, pisanie terapeutycznych listów do siebie i innych.
6. Protokoły terapeutyczne w terapii poznawczo–behawioralnej.

ZJAZD IV 

1. Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń afektywnych: depresja, CHAD.
2. Współczesna klasyfikacja chorób afektywnych. Kryteria różnicujące zaburzenia afektywne jednobiegunowe i dwubiegunowe.
3. Przyczyny chorób afektywnych: endogenne i egzogenne. Osobowość przedchorobowa.
4. Diagnoza, modele poznawcze powstawania i utrzymywania się zaburzeń oraz specyfika terapii poznawczo – behawioralnej w leczeniu zaburzeń nastroju. Badania dotyczące skuteczności terapii poznawczo behawioralnej w leczeniu zaburzeń nastroju.
5. Depresja (epizod depresyjny, duża depresja, depresje poronne, maski depresji). Depresje typu endogennego. Lęk w depresjach typu endogennego. Psychoterapia. Techniki terapeutyczne poznawczo-behawioralne.
6. Rozpoznawanie zespołów maniakalnych (hipomania, mania, mania z objawami psychotycznymi, zespoły mieszane). Psychoterapia. Techniki terapeutyczne poznawczo-behawioralne.
7. Zaburzenia afektywne sezonowe.
8. Zaburzenia afektywne a samobójstwa.
9. Zasady terapii zaburzeń afektywnych. Farmakoterapia. Czynny udział chorego w procesie terapeutycznym.
10. Terapia poznawczo-behawioralna w leczeniu zaburzeń afektywnych. Opracowywanie programu leczenia. Ćwiczenia indywidualne i grupowe - studium przypadku, protokół sesji terapeutycznych.
11. Radzenie sobie ze stresem i profilaktyka nawrotów zaburzeń afektywnych.

ZJAZD V 

1. Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych.
2. Lęk paniczny z i bez agorafobii w terapii poznawczo-behawioralnej.
3. Poznawczy model paniki.
4. Konceptualizacja poznawcza przypadku - uwzględnienie zachowań zabezpieczających i unikania. Konstruowanie błędnego koła. Psychoedukacja.
5. Eksperymenty behawioralne oparte na indukcji objawów (wywoływanie hiperwentylacji, zadania z ćwiczeniami fizycznymi, ucisk w klatce piersiowej, indukowane zaburzenia wzroku, doświadczenia dysocjacyjne)
6. Reatrybucja werbalna - Poszukiwanie dowodów słuszności sądu. Dziennik napadów paniki. Edukacja i analiza kontrargumentów. Technika porównywania objawów i technika sondażu. Praca nad unikaniem. Zapobieganie nawrotom.
7. Analiza planu terapii pacjenta z zaburzeniem lęku napadowego.
8. Lęk społeczny i uogólniony w terapii poznawczo-behawioralnej.
9. Poznawczy model fobii społecznej. Konceptualizacja przypadku pacjenta z fobią społeczną. Psychoedukacja (rola samoświadomości i eksperymenty behawioralne).
10. Modyfikowanie przetwarzania informacji o JA. Reatrybucja werbalna. Eksperymenty behawioralne. Analiza planu terapii pacjenta z fobią społeczną.
11. Poznawczy model uogólnionego zaburzenia lękowego. Konceptualizacja przypadku. Psychoedukacja. Modyfikowanie metazamartwiania się i negatywnych przekonań.
12. Reatrybucja werbalna - Poszukiwanie dowodów słuszności. Podważanie ocen poznawczych dotyczących niekontrolowalności zamartwiania się. „Normalizacja” zamartwiania się. Techniki wywoływania dysonansu. Techniki oparte na wyobrażeniach.
13. Eksperymenty behawioralne - Okresy kontrolowanego zamartwiania się. Eksperymenty z utratą kontroli. Testowanie granic zamartwiania się. Zaniechanie kontrolowania myśli. Modyfikowanie pozytywnych przekonań na temat zamartwiania się. Modyfikowanie tendencyjności poznawczej. Analiza planu terapii pacjenta z zaburzeniem lęku uogólnionego.

ZJAZD VI

1. Terapia poznawczo-behawioralna zespołu stresu pourazowego (PTSD).
2. Diagnoza ASD i PTSD. Neuroprzekaźnictwo hormonalne w PSTD.
3. Pamięć i uwaga w PTSD.
4. Predyspozycje do PTSD.
5. Modele teoretyczne behawioralne i poznawcze w terapii ASD/ PTSD.
6. Terapeutyczne porozumienie/przymierze - znaczenie kontraktu, jasne zasady, partnerska relacja, jako podstawa pracy w terapii poznawczo-behawioralnej.
7. Konceptualizacja przypadku. Psychoedukacja w ASD/ PTSD.
8. Techniki poznawcze i behawioralne w pracy terapeutycznej z ASD i PTSD.
9. Techniki pracy z zaburzeniem PTSD (technika bezpośredniej ekspozycji terapeutycznej, systematyczna desensytyzacja, technika zalewania, technika przewijania, technika ograniczonej traumatyzacji i inne).
10. Analiza przypadków klinicznych i praktyczne wykorzystanie narzędzi terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z PTSD.
11. Terapia poznawczo-behawioralna zaburzenia obsesyjno-kompulsywnego.
12. Poznawcze modele zaburzenia OCD. Model Salkovskisa. Metapoznawczy model Wellsa i Matthewsa.Opracowanie konceptualizacji przypadku OCD. Wywiad konceptualizacyjny - przykład kliniczny. Psychoedukacja w OCD.
13. Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń OCD.
14. Reatrybucja werbalna - definiowanie przedmiotu modyfikacji poznawczej i zdystansowana uważność. Zapis Dysfunkcjonalnych Myśli. Rozbijanie utożsamienia myśli i działania/zdarzenia. Identyfikacja wyobrażeń.
15. Reatrybucja behawioralna - Ekspozycja i powstrzymywanie reakcji - podejście behawioralne. Ekspozycja i powstrzymywanie reakcji – rekonceptualizacja poznawcza. Podważanie konkretnych przekonań. Analiza planu terapii pacjenta z OCD.

ZJAZD VII

1. Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń odżywiania.
2. Poznawczo-behawioralny model anoreksji, bulimii, zespołu kompulsywnego jedzenia: ujęcie transdiagnostyczne.
3. Relacja terapeutyczna oparta na współpracy, motywacja do terapii a obawy przed zmianą. Kontrakt.
4. Wyrównanie stanu somatycznego.
5. Behawioralny program rehabilitacji wagi w warunkach ambulatoryjnych i w oddziale.
6. Konceptualizacja przypadku.
7. Protokoły pracy z bulimią i anoreksją – omówienie kolejnych etapów terapii oraz ćwiczenie konkretnych technik terapeutycznych CBT.
8. Wypełnianie z pacjentem modelu zaburzenia.
9. Tworzenie nowych, stabilnych wzorców odżywiania - praca z napadami objadania i rygorystyczną dietą.
10. Typowe zniekształcenia myślenia pacjentów z bulimią.
11. Omówienie schematów poznawczych i meta przekonań w anoreksji. Znaczenie pozytywnych myśli automatycznych w podtrzymywaniu zaburzenia, przykład filozofii pro-ana jako przykład meta – treści poznawczych.Techniki pracy ze specyficznym przetwarzaniem poznawczym – restrukturyzacja dysfunkcjonalnego myślenia.
12. Praca z uzależnianiem swojej wartości od kształtu i masy ciała. Techniki pracy z poczuciem własnej wartości i perfekcjonizmem. Radzenie sobie z problemami i trudnymi emocjami. Praca z rodziną pacjenta. Analiza planu terapii pacjenta z zaburzeniami odżywiania.
13. Terapia poznawczo-behawioralna w hipochondrii.
14. Poznawczy model hipochondrii. Konceptualizacja przypadku. Psychoedukacja, eksperymenty psychoedukacyjne.
15. Eksperymenty behawioralne w pracy z pacjentami z hipochondrią: Testowanie przewidywań pacjenta. Metoda sondażu, Procedury paradoksalne. Opracowanie planu konsultacji medycznych. Samoobserwacja.
16. Techniki reatrybucji werbalnej - Zapis myśli hipochondrycznych. Wykresy kołowe. Odwrócona piramida. Błędy w myśleniu. Odpowiadanie na myśli i modyfikacja wyobrażeń. Strategia „podwójnego modelu”. Praca nad ruminacjami i zamartwianiem się. Modyfikowanie założeń i przekonań. Analiza planu terapii pacjenta z hipochondrią.

ZJAZD VIII

1. Terapia poznawczo-behawioralna dzieci i młodzieży.
2. Zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w terapii zaburzeń eksternalizacyjnych:
a) ADHD,
b) ODD.
3. Techniki behawioralne w pracy z dziećmi oparte na behawioralnej modyfikacji zachowań w oparciu o ADHD i ODD i modyfikację zachowań agresywnych:
a) techniki specyficzne dopasowane do objawów,
b) praca na pozytywnych wzmocnieniach (dostrzeganie pozytywów, pochwały, nagrody, systemy żetonowe),
c) zasady i konsekwencje,
d) elementy treningu zastępowania agresji w przypadku agresji niepowikłanej i powikłanej,
e) prowadzenie warsztatów dla rodziców i warsztatów dla rodziców i dzieci w zaburzeniach eksternalizacyjnych,
f) ćwiczenia praktyczne,
g) praca nad stadium przypadku,
h) superwizja przypadków.
4. Zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w terapii zaburzeń:
a) moczenie nocne,
b) zanieczyszczanie kałem,
c) problemy ze snem.
5. Zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w terapii zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży:
a) etiologiczne modele lęku w dzieciństwie,
b) ocena zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży,
c) terapia zaburzeń lękowych,
d) programy ukierunkowane na dziecko, na dziecko i jego opiekunów,
e) ćwiczenia praktyczne,
f) praca nad stadium przypadku,
g) superwizja przypadków.
6. Zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w terapii zaburzeń depresyjnych u dzieci i młodzieży, praca nad samooceną nastolatka:
a) modele teoretyczne leżące u podstaw CBT depresji u dzieci i młodzieży (poznawczy model podatności na zranienie, czynniki interpersonalne i środowiskowe),
b) ocena objawów depresji u dzieci i nastolatków z uwzględnieniem ryzyka samobójstwa,
c) charakterystyka programów terapeutycznych indywidualnych i grupowych,
d) ćwiczenia praktyczne,
e) praca nad stadium przypadku,
f) superwizja przypadków.

ZJAZD IX

1. Terapia poznawczo-behawioralna schizofrenii.
2. Kryteria diagnostyczne schizofrenii (ICD 11). Etiologia zaburzenia, przebieg zaburzenia. Metody leczenia: farmakoterapia, psychoterapia, psychiatria środowiskowa.
3. Modele poznawcze powstawania i utrzymywania się zaburzeń oraz specyfika terapii poznawczo-behawioralnej w leczeniu zaburzeń z grupy schizofrenii. Badania dotyczące skuteczności terapii poznawczo behawioralnej.
4. Protokoły terapeutyczne. Techniki typowo stosowane w leczeniu schizofrenii. Psychoedukacja i rehabilitacja. Integracja terapii indywidualnej i rodzinnej. Interwencje środowiskowe.
5. Narzędzia do oceny stanu pacjenta: Skala Wglądu Poznawczego Becka.
6. Zintegrowany model poznawczy schizofrenii (zmodyfikowany model podatność- stres): ograniczone zasoby poznawcze i trudności w testowaniu rzeczywistości, a występowanie objawów.
7. Techniki terapii poznawczo-behawioralnej w leczeniu objawów pozytywnych.
8. Techniki terapii poznawczo-behawioralnej w leczeniu objawów negatywnych i dezorganizacji myślenia.
9. Zapobieganie nawrotom: motywowanie do farmakoterapii, lista wczesnych sygnałów ostrzegawczych.
10. Terapia poznawczo-behawioralna uzależnień.
11. Diagnoza uzależnienia od substancji psychoaktywnych. Charakterystyka substancji psychoaktywnych, objawy uzależnienia. Mechanizmy uzależnienia.
12. Poznawczy model uzależnienia.
13. Budowanie relacji terapeutycznej w terapii poznawczo-behawioralnej uzależnień.
14. Arkusz Studium Przypadku i Konceptualizacji Poznawczej.
15. Struktura sesji terapeutycznych w terapii CBT uzależnień. Wprowadzenie pacjentów w model poznawczy. Cele terapeutyczne.
16. Techniki terapeutyczne w terapii poznawczej uzależnień: Dialog sokratejski. Zadania domowe. Techniki poznawcze. Analiza zalet i wad. Identyfikacja i modyfikacja przekonań specyficznych dla uzależnienia. Technika "opadającej strzały". Reatrybucja odpowiedzialności. Dziennik myśli. Wizualizacje. Techniki behawioralne. Monitorowanie i planowanie aktywności. Eksperymenty behawioralne. Odgrywanie i odwracanie ról. Trening relaksacyjny. Stopniowanie trudności zadań. Rozwiązywanie problemów. Sport. Kontrola "wyzwalaczy". Radzenie sobie z pragnieniem i głodem. Identyfikacja przekonań specyficznych dla uzależnienia. Radzenie sobie z problemami życiowymi.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej skontaktuj się z naszym konsultantem:

Aleksandra Andreasik

Aleksandra Andreasik

Opinie uczestników
  • Szkolenie przeprowadzone bardzo profesjonalnie. Otrzymałam praktyczne narządzia do pracy terapeutycznej.
    Agnieszka Tokarz
  • Polecam ! Najważniejsze dla mnie było to, że szkolenie prowadziła osoba, która na co dzień zajmuje się pracą terapeutyczną. Oprócz warsztatu otrzymałam także skrypt z wiedzą teoretyczną. Dziękuję !
    Monika Skrzelska
  • Byłam uczestnikiem Studium Asystenta Rodziny. Zajęcia przemyslane i aktywizujące uczestników. Miejsce szkolenia sympatyczne. Polecam DCP na szkolenia.
    Jolanta Wnukowska
  • Ukończyłam Studium Terapii Rodzin. Jestem bardzo zadowolona z wiedzy, którą zdobyłam. Wysoki poziom. Wykładowcy byli kompetentni, dzielili się swoimi doświadczeniami.
    Wiesława Głuchowska
Newsletter

Wpisz swój email, jeśli chcesz otrzymywać informacje o DCP.

Wybierz, która dziedzina Cię interesuje:

 

Wpisz swój email, jeśli chcesz usunąć z bazy newsletterów.

 

Kontakt

Dolnośląskie
Centrum Psychoterapii

ul. Dyrekcyjna 37/47
50-528 Wrocław

tel: +48 71 332 36 70
tel: +48 71 361 60 35

e-mail: info@dcp.wroclaw.pl

Mapa dojazdu Dolnośląskie Centrum Psychoterapii

Jesteśmy członkiem:

PIFS